80/10/10 mot candida

Innan du börjar äta 80/10/10

Publicerad 2013-08-06 18:58:00 i Allmänt,

Funderar du seriöst på att börja äta enligt 80/10/10 dieten? Va kul! Här kommer några tips på förberedelser!

* Läs "The 80/10/10 diet" av Dr Douglas N Graham. Boken förklarar allt! Jag bad först mitt bibliotek köpa hem den för att se om det var något att ha. Sedan beställde jag en egen och har läst den flera gången efter det! Du hittar den bl.a här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1893831248

* Ät endast råa grönsaker i några dagar. Ingen frukt med högt GI! Denna övergången behöver du göra för att fettet du åt idag, igår och ytterligare någon dag tillbaka är kvar i kroppen. Det kan ibland ta tre dagar innan det försvinner. Om du äter vanliga husmanskost kost, strikt vegankost eller till och med raw food så innehåller din kost troligen för mycket fett för att du ska kunna göra förändringen över en natt.

Ät gröna bladgrönsaker så som bladspenat, ruccola, blandsallad och lägg till paprika, gurka, tomat, zucchini, aubergine. Lite sura bär kan du lägga till om det känns bra i magen. Här är tre tips på vad jag åt:

Rå Tomat Sallad
Ruccola, tomat, soltorkad tomat, färsk basilika

 
Rå Zucchini pasta
Zucchini, aubergine, blaspenat, paprika

Rå Björnbärs Sallad
Bland sallad, tomat, björnbär
 
Notera att detta var små portioner och att jag tog om flera gånger om! Ät mycket och försök att äta så mycket du bara kan eftersom grönsaker inte innehåller många kalorier. Välj t.ex. att äta mer tomat (26kcal per 100g) framför isbergssalad (14kcal per 100g). Se även till att dricka mycket vatten!

* Tillsätt frukt efter några dagar. Prova att äta grapefrukt, plommon, päron, äpple, apelsiner, jordgubbar, nektariner, vindruvor, bananer och blåbär. Känns det okej i magen? Då kan du följa dieten och äta frukt med med högt GI också!

* Var beredd på detox symtom! När din kropp vänjer sig vid lättsmält och näringsrik föda behöver den inte längre kämpa med att bryta ner kött, halvfabrikat, mjölkprodukter och annat som du tidigare kanske haft i din kropp. Nu får kroppen istället ork att rena din kropp! Det kan du märka genom diarré, förstoppning, huvudvärk, acne, gaser, trötthet mm. Men håll ut, det är goda tecken och ska försvinna efter en tid!

Notera: har du candida kan det vara svårt att skilja på candida symtom och detox symtom! Men jag kan berätta att jag fick bättre matsmältning och mindre toalett besvär när jag bytte kost. Dock är magont, illamående, gaser och trötthet kvar. Du får känna efter hur du mår själv och lyssna på din kropp.

* Räkna kalorier! Håll koll på hur mycket du stoppar i dig och hur fördelningen mellan kolhydrater, fett och protein. Det är viktigt så att du inte äter för liten mängd mat eller för stor mängd fett. Det finns bra sidor på internet som kan räkna ut sådant om du har uppgifter dokumenterat på vad du har ätit.

Lycka till! Det kommer att gå bra! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej, kul att du hittade hit! Vill du veta mer om candida eller läsa om hur man kan leva på en diet av endast frukt och grönt? Då har du kommit rätt! Jag är själv ingen expert utan ger dig samlad fakta från internet och böcker, personliga tips om hur jag äter, dricker, tränar och medicinerar mot för ett friskare liv! Skriv jätte gärna till mig om du undrar något eller går igenom samma sak! :D

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela